find & replace در اکسل

در این پست قصد دارم یکی از ترفندهای بسیار ساده و کاربردی اکسل که شاید کمتر به آن توجه شود را تقدیم شما عزیزان نمایم.

در سربرگ Home ازگزینه های Select & Find و انتخاب گزینه replcae  می توان برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظر و یا جایگزینی قسمتی از متن با متن دیگر استفاده نمود. کلید میانبر Ctrl+H می باشد.

فرض کنید که یک متن 200 صفحه ای در اختیار دارید و قرار است که در آن هر جا کلمه “اکسل” ذکر شده باشد کلمه جدید “میکروسافت اکسل 2010” جایگزین آن شود. مسلماً پیدا کردن تمام کلمات و جایگزینی آنها به صورت دستی کار بسیار وقت گیر و طاقت فرسایی است. برای این منظور پس از انتخاب کل متن مورد نظر از سربرگ Home گزینه  find & select  و سپس replace را انتخاب نموده و در کادر مقابل  Find what: کلمه “اکسل” و در مقابل عبارت Replace with: کلمه “میکروسافت اکسل 2010” را تایپ کرده و بر روی دکمه Replace all کلیک نمایید. پیامی مبنی بر اینکه عملیات جستجو خاتمه یافته و تعداد کلمات جایگزین شده ظاهر می شود.  برای اتمام کار بر روی دکمه Ok کلیک نمایید.

به عنوان مثالی  دیگر فرض کنید در یک شیت اکسل قرار است اطلاعات ساعت ورود و خروج پرسنل شرکت را وارد نمایید. برای وارد کردن ساعت در اکسل باید فرمت ورود اطلاعات به این شکل باشد:

hh:mm:ss

که در آن hh معرف ساعت، mm معرف دقیقه و ss معرف ثانیه می باشد. همانطور که می بینید وارد کردن تعداد زیادی ساعت ورود و خروج به شکل بالا بسیار وقت گیر می باشد.

راه حل بسیار ساده است. برای این منظور می توانید ساعت را به شکل hh.mm.ss وارد نمایید. یعنی از نقطه معمولی برای جدا کردن ساعت و دقیقه استفاده نموده و پس از اتمام کار نقطه معمولی را با علامت : جایگزین نمایید. برای این منظور پس از انتخاب کلیه اطلاعات وارد شده، با انتخاب کلید میانبر Ctrl+H نقطه معمولی را با : جایگزین نمایید.به این روش سرعت ورود اطلاعات به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

البته با استفاده از فرمول نیز این کار امکان پذیر است، اما برای کاربران معمولی راه حل مناسبی نیست.

نحوه انجام کار در شکل نشان داده شده است.

find & replace در اکسل

find & replace در اکسل